سمت: مسئول روابط عمومی

 

 

نام و نام خانوادگی: زینب رجبی مقدم

 

مدرک:کارشناس مدارک پزشکی

 

تلفن داخلی:9502

 

مستقیم:05631629502

 

دورنگار :05632899004

                                  

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      

شرح وظایف واحد روابط عمومی:

انعکاس اخبار و رویدادهای مهم بهداشتی و درمانی شبکه به روابط عمومی دانشگاه جهت انعکاس در رسانه های جمعی اطلاع رسانی به مسئولان( رسانه ای)

ارسال جوابیه ، اصلاحیه ،تکذیبیه به روابط عمومی دانشگاه جهت پاسخگویی به رسانه های جمعی(رسانه ای )

مشارکت و همکاری با سایر واحدها در برگزاری مراسم و مناسبت های (ملی ،مذهبی، اداری و فرهنگی ) در حوزه فعالیت .

تهیه عکس فیلم و ... از فعالیتهای انجام شده در مراکز بهداشتی درمانی تابعه .

همکاری در برگزاری نمایشگاه به مناسبت های مختلف .

فراهم کردن اطلاعات لازم برای راهنمایی ارباب رجوع و نظارت بر واحدهای راهنمایی مراجعان .

برنامه ریزی هدایت و نظارت بر فضا سازی تبلیغاتی در حوزه فعالیت .

همکاری در برپایی جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ مسئولان شبکه با کارکنان و مردم .

تهیه و تدوین و ارسال گزارش عملکرد ( سه ماهه ، شش ماهه و سالانه ) شبکه به روابط عمومی دانشگاه و مافوق .

شرکت در شوراها و جلسات رسمی شبکه و مراکز تابعه، همکاری و هماهنگی بین بخشی با ادارات مختلف.

انجام و پیگیری سایر امور محوله از سوی مافوق .

انعکاس اخبار و رویدادهای مهم حوزه فعالیت به روابط عمومی دانشگاه به منظور انعکاس در رسانه های جمعی واطلاع رسانی به مسئولان .(ارتباطات رسانه ای )

تهیه عکس ، اسلاید و فیلم از فعالتهای حوزه مربوطه و ایجاد آرشیو سمعی و  بصری و انعکاس اخبار و اطلاعیه ها به رسانه های جمعی.

مشارکت و همکاری در برگزاری سمینارها ، کنفرانسها و نمایشگاه در حوزه فعالیت .

تهیه تراکت، بنر و پلاکارد به مناسبتهای مختلف، هماهنگی و همکاری در برپایی  مراسم ویژه مانند تقدیر از کارکنان نمونه و...

نظرسنجی از مخاطبان در خصوص اقدامات و فعالیت های حوزه کاری،ارتباط تنگاتنگ با مردم و مراجعین و اخذ نظریات، پیشنهادات و انتقادات و انتقال آن به مدیریت و انعکاس خدمت انجام شده توسط سازمان به مردم.

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرایان آماده پاسخگویی به سؤالات ، شکایات مردمی ، پیشنهادات و انتقادات شما در حوزه بهداشت و درمان شهرستان می باشد.

 

جایگاه‌ سازمانی‌ روابط عمومی‌ : روابط عمومی‌ زمانی‌ می‌تواند نقش‌ راهبردی‌ خود را در سازمان‌ ایفا کند که‌ در تشکیلات‌ سازمان‌جایگاه‌ مناسبی‌ داشته‌ باشددر بسیاری‌ از ساختارهای‌ سازمانی‌، مشاهده‌ می‌شود که‌ روابط عمومی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ واحد فرعی‌امور اداری‌ یا امور خدماتی‌ منظور شده‌ است‌ که‌ در این‌ صورت‌ روابط عمومی‌ نمی‌تواند جایگاه‌ و نقش‌راهبردی‌ داشته‌ باشد، زیرا طبعٹ شرایط احراز شغل‌ مسئول‌ روابط عمومی‌ حتی‌ از شرایط احراز شغل ‌مدیر اداری‌ پایین‌تر است‌در سازمانهایی‌ که‌ واحد روابط عمومی‌ در جدول‌ سازمانی‌ بلافاصله‌ زیر نظر مدیر عالی‌ سازمان‌ قراردارد نشان‌ دهنده‌ توجه‌ به‌ روابط عمومی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ عنصر راهبردی‌ است‌در بسیاری‌ از موارد، روابط عمومی‌ عملا نقش‌ راهبردی‌ خود را در سازمان‌ ایفا نمی‌کند. این‌ مشکل‌ از دو جهت‌ ناشی‌ می‌شود:

: ۱ عدم‌ اطلاع‌ کافی‌ مدیران‌ ارشد از نقش‌ و اهمیت‌ روابط عمومی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ عنصر کمک‌کننده‌ به‌ طرح‌ریزی‌های‌ استراتژیک‌ و زمینه‌سازی‌ تصمیمات‌، اجرا و ارزیابی‌ عملکردبرنامه‌های‌ راهبردی‌ سازمان.

. ۲. قرار ندادن‌ افرادی‌ با دانش‌ و بینش‌ و منش‌ لازم‌ در چنین‌ جایگاه‌ سازمانی‌ که‌ بتواند سازمان‌ رادر اعمال‌ مدیریت‌ راهبردی‌ یاری‌ کند.

 در این‌ صورت‌ است‌ که‌ روابط عمومی‌ فقط می‌تواند مراسم‌ و جشن‌ها را ترتیب‌ دهد و پرچم‌ به‌ دور دیوار سازمان‌ بزندتوصیه‌ متخصصان‌ این‌ است‌ که‌ اگر بخواهیم‌ روابط عمومی‌ نقش‌ راهبردی‌ در سازمان‌ داشته‌ باشد،لازم‌ است‌ ضمن‌ در نظر گرفتن‌ جایگاهی‌ مناسب‌ در ساختار سازمانی‌ برای‌ این‌ واحد و شرایط احراز شغلی‌ متناسب‌ با مدیران‌ ارشد سازمان‌، آنان‌ را در طرح‌ریزی‌های‌ راهبردی‌ سازمان‌ مستقیماً دخالت‌دهیم‌توصیه‌ عمده‌ دیگری‌ که‌ از لحاظ سازماندهی‌ شده‌ است‌، این‌ که‌ بهتر است‌ تمام‌ خدمات‌ تخصصی‌مورد نیاز واحد روابط عمومی‌ در داخل‌ یک‌ واحد سازمانی‌ قرار گیرد و مسئولیت‌ اصلی‌ همه‌ این‌اقدامات‌ به‌ عهده‌ مدیر روابط عمومی‌ باشد. طبیعی‌ است‌ که‌ تشکیلات‌ سازمانی‌ واحد روابط عموی‌ درسازمانهای‌ بزرگ‌ با سازمانهای‌ متوسط و کوچک‌ متفاوت‌ خواهد بود.

تفاوت‌ بین‌ روابط عمومی‌ و تبلیغات‌ : یکی‌ از موضوعات‌ مهم‌ برای‌ کسانی‌ که‌ به‌ کار روابط عمومی‌ اشتغال‌ دارند، تفکیک‌ بین‌ تبلیغات‌ وروابط عمومی‌ است‌. اگر اینان‌ بدون‌ ملحوظ داشتن‌ وجوه‌ افتراق‌ تبلیغات‌ با روابط عمومی‌ به‌فعالیت‌های‌ خود رنگ‌ تبلیغات‌ بدهند، به‌ سمت‌ فعالیتهایی‌ گرایش‌ خواهند یافت‌ که‌ تفاوت‌ اساسی‌ باماهیت‌ فعالیتهای‌ روابط عمومی‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ این‌ تفاوت‌ در واقع‌ از سلطه‌جویی‌ برمخاطب‌ در فعالیتهای‌ تبلیغی‌ تا ایجاد ارتباط متقابل‌ و مبتنی‌ بر گفت‌ و گو با مخاطب‌ در فعالیت‌های‌روابط عمومی‌ توسعه‌ پیدا می‌کند. بنابراین‌ رفع‌ ابهام‌ و مشخص‌ کردن‌ تفاوت‌های‌ روابط عمومی‌ باتبلیغات‌ برای‌ شاغلین‌ روابط عمومی‌ بسیار ضروری‌ است‌. هدف‌ این‌ مبحث‌، روشن‌سازی‌ وجوه‌ افتراق‌بین‌ روابط عمومی‌ و تبلیغات‌ است‌توجه‌ به‌ این‌ نکته‌ اساسی‌ ضروری‌ است‌ که‌ کارکنان‌ روابط عمومی‌ با حرکت‌ به‌ سمت‌ تبلیغات‌ از ارتباطات‌ مشارکت‌آمیز به‌ سمت‌ "ارتباطات‌ سلطه‌آمیز" گام‌ بر می‌دارند و گام‌ به‌ گام‌ از فلسفه‌ روابط عمومی‌ که‌ همانا مردمداری‌ است‌، دور می‌شوندتعریف‌ و ویژگیهای‌ روابط عمومی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ وجوه‌ افتراق‌ بین‌ روابط عمومی‌ و تبلیغات‌ لازم‌ است‌ در ابتدا تعریف‌ آنها را بررسی‌کنیم‌. جی‌. ای‌. گرونیک‌ نظریه‌ پرداز معاصر، روابط عمومی‌ را مدیریت‌ بین‌ یک‌ سازمان‌ و کسانی‌می‌داند که‌ با آن‌ سروکار دارند. از طرفی‌ در تعریف‌ روابط عمومی‌ می‌توان‌ گفت‌: روابط عمومی ‌مجموعه‌ای‌ از عملیات‌ ارتباطی‌ آگاهانه‌ و مبتنی‌ بر تحقیق‌ و برنامه‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از شیوه‌های‌ علمی‌و هنری‌ به‌ دنبال‌ اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌ و اطلاع‌یابی‌ از آنان‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ گرایش‌های‌ مخاطبان‌ و افکارعمومی‌ به‌ منظور جلب‌ نظر، تفاهم‌ و حمایت‌ مستمر از مخاطبان‌ با کاربرد تکنیکها و ابزارهای‌ ارتباطی‌نوشتاری‌، گفتاری‌، دیداری‌ و شنیداری‌ است‌. دقت‌ در این‌ تعریف‌ نشان‌ می‌دهد که‌ روابط عمومی‌ بیشترمتکی‌ بر مخاطب‌ و دیدگاههای‌ اوست‌ و این‌ مخاطب‌ است‌ که‌ سهم‌ عمده‌ای‌ را در برنامه‌ریزی‌های‌روابط عمومی‌ و تعیین‌ اشکال‌ ارتباط با خود دارد.

ویژگیهای‌ روابط عمومی‌۱. روابط عمومی‌ در پی‌ ارتباط دو سویه‌ با مخاطب‌ است‌; ۲. مخاطب‌ در برنامه‌ریزی‌های‌ روابط عمومی‌ با آگاهی‌ کامل‌ ایفای‌ نقش‌ می‌کند و سهیم‌ است‌ . ۳. روابط عمومی‌ صرفاً به‌ دنبال‌ "اطلاع‌رسانی‌" نیست‌، بلکه‌ مکمل‌ این‌ فرآیند را "اطلاع‌یابی‌"می‌داند. در واقع‌، روابط عمومی‌ از طریق‌ "اطلاع‌یابی‌" بر اهمیت‌ تأثیرپذیری‌ از افکار عمومی‌صحه‌ می‌گذارد.

روابط عمومی‌ مطلوب‌ : یک‌ روابط عمومی‌ که‌ در پی‌ کسب‌ مطلوبیت‌ کامل‌ است‌، بایستی‌ چند اصل‌ مهم‌ را مدنظر قرار دهد.در این‌ قسمت‌ به‌ تبیین‌ اصولی‌ که‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ این‌ هدف‌ لازم‌ است‌، می‌پردازیم‌توجه‌ به‌ اصول‌ اخلاقی‌ : یک‌ روابط عمومی‌ کارآمد برای‌ سلامت‌ حرفه‌ای‌ خود، ناگزیر از رعایت‌ اصول‌ اخلاقی‌ حرفه‌ روابطعمومی‌ و تدوین‌ آئین‌نامه‌های‌ رفتاری‌ در روابط عمومی‌ است‌. بطور کلی‌، بعضی‌ از صاحبنظران‌، تدوین‌اصول‌ اخلاقی‌ روابط عمومی‌ را به‌ سه‌ دلیل‌ لازم‌ می‌دانند : ۱. ارائه‌ راهنمای‌ عمل‌ برای‌ کارگزاران‌ روابط عمومی‌. ۲. وجود میزانی‌ برای‌ تطبیق‌ انتظارات‌. ۳. ایجاد امکان‌ تمیز دادن‌ روابط عمومی‌ از سایر فعالیتها.

قدرت‌ مشاوره‌ مدیریت‌ : یکی‌ از وظایف‌ اساسی‌ مدیریت‌ یک‌ روابط عمومی‌ کارآمد، مشاوره‌ مدیریت‌ سازمان‌ مربوطه‌ است‌.ارائه‌ خدمات‌ مشاوره‌ای‌ توسط روابط عمومی‌ به‌ مدیریت‌ در یک‌ روابط عمومی‌ کارآمد بایستی‌ از سطح‌انعکاس‌ اطلاعات‌ فردی‌ توسط مدیر روابط عمومی‌ فراتر رود و برای‌ تولید اطلاعات‌ مشاوره‌ای‌،سازماندهی‌ مشخصی‌ صورت‌ گیرد. در واقع‌ روابط عمومی‌ کارآمد، با تغذیه‌ اطلاعاتی‌ مدیران‌، ضریب‌واکنش‌ پذیری‌ آنان‌ را در تصمیم‌گیریهای‌ درون‌ و برون‌ سازمانی‌ افزایش‌ داده‌ و به‌ عنوان‌ بازوی‌ مدیریت‌عمل‌ می‌کند.

برنامه‌ریزی‌ برای‌ رهبران‌ فکری‌ : از مشخصه‌های‌ روابط عمومی‌ کارآمد، داشتن‌ برنامه‌های‌ خاص‌ برای‌ هر یک‌ از اقشار جامعه‌ یامخاطبان‌ خود است‌. یکی‌ از این‌ قشرها، رهبران‌ فکری‌ هستند. تحقیقات‌ نشان‌ می‌دهد که‌ این‌ افراد،افرادی‌ هستند که‌ وسایل‌ ارتباط جمعی‌ به‌ واسطه‌ آنان‌، پیامهای‌ خود را به‌ سایر اقشار جامعه‌ انتقال‌می‌دهند. رهبران‌ فکری‌ یا واسطه‌های‌ ارتباطی‌ ضمن‌ اخذ پیام‌ از رسانه‌ها، آنها را در یک‌ ارتباط میان‌فردی‌ به‌ زبان‌ توده‌ به‌ آنها انتقال‌ می‌دهند. بنابراین‌ می‌توان‌ گفت‌ تأثیر پیام‌ بر هر یک‌ از اقشار جامعه‌یکسان‌ نیست‌. در این‌ میان‌ رهبران‌ فکری‌ از اهمیت‌ والایی‌ در انتقال‌ پیام‌ روابط عمومی‌ به‌ اقشار مختلف‌ برخوردار هستند. روابط عمومی‌ کارآمد با برنامه‌ریزی‌ ویژه‌ برای‌ رهبران‌ فکری‌ می‌تواند کانونهای‌ انتشارافکار عمومی‌ را هدایت‌ کند. روابط عمومی‌ کارآمد از بین‌ رهبران‌ فکری‌ باید لیست‌ اسامی‌ افرادی‌ را که‌بیشتر از سایرین‌ در ارتباط با آن‌ سازمان‌ قرار دارند، تهیه‌ کرده‌ و برنامه‌های‌ مختلفی‌ را برای‌ آنها تدارک‌ببیند. از جمله‌ انتشار بولتن‌ اطلاع‌رسانی‌ ویژه‌، ترتیب‌ دادن‌ برنامه‌های‌ بازدید از طرحها، حضور مسئولان‌سازمان‌ در بین‌ آنها و دعوت‌ از آنان‌ برای‌ شرکت‌ در مراسم‌ افتتاح‌ طرحهای‌ بزرگ‌ و ... می‌تواند مدنظرباشد.

ارتباط اصولی‌ با رسانه‌ها : امروزه‌ روابط عمومی‌ نمی‌تواند بدون‌ استفاده‌ اصولی‌ از رسانه‌ها از جمله‌ رادیو، تلویزیون‌ ومطبوعات‌، وظایف‌ اصلی‌ خود را انجام‌ دهد; چراکه‌ نفوذ در افکار عمومی‌ و هدایت‌ آن‌ بدون‌ کاربردرسانه‌ها تقریبٹ محال‌ جلوه‌ می‌کند. در یک‌ روابط عمومی‌ کارآمد، افزون‌ بر اینکه‌ از نظر ساختاری‌، بخش‌مستقلی‌ موضوع‌ارتباط با رسانه‌ها را دنبال‌ می‌کند، احترام‌ به‌ حرمت‌ حرفه‌ای‌ کارگزاران‌ رسانه‌ها به‌عنوان‌ یک‌ اصل‌ مدنظر بوده‌ و ارتباط با رسانه‌ها بر اساس‌ اعتقاد به‌ نیاز متقابل‌ روابط عمومی‌ها ورسانه‌ها به‌ همدیگر شکل‌ می‌گیرد.

اولویت‌ ارتباطات‌ مردمی‌ : ارتباطات‌ مردمی‌ به‌ عنوان‌ اصیل‌ترین‌ اقدام‌ در روابط عمومی‌ به‌ عنوان‌ هنر و علم‌ مردمداری‌، ازویژگی‌های‌ عمده‌ روابط عمومی‌ کارآمد است‌. در اینگونه‌ روابط عمومی‌ها، ارتباطات‌ مردمی‌ هم‌ دردرون‌ و هم‌ در بیرون‌ سازمان‌ از اولویت‌ برخوردار بوده‌ و دارای‌ اشکال‌ متفاوتی‌ است‌برگزاری‌ جلسات‌ پرسش‌ و پاسخ‌ بین‌ کارکنان‌ و مدیریت‌ و اقشار مختلف‌ مردم‌ بویژه‌ مخاطبان‌ خاص‌سازمان‌ با مدیریت‌ و برگزاری‌ جلسات‌ بحث‌ آزاد به‌ همین‌ شکل‌، حضور غیر رسمی‌ مسئولان‌ در بین‌کارکنان‌ از جمله‌ بهنگام‌ صرف‌ ناهار یا اقامه‌ نماز و ... و همچنین‌ حضور مسئولان‌ سازمان‌ در بین‌ مخاطبان‌خاص‌، می‌توانند برخی‌ شکل‌های‌ ارتباطات‌ مردمی‌ را فراهم‌ سازند. همچنین‌، در یک‌ روابط عمومی‌کارآمد، راهنمایی‌ صحیح‌ ارباب‌ رجوع‌ بسیار مهم‌ است‌. اینک‌ دیگر، راهنمایی‌ ساده‌ ارباب‌ رجوع‌ آن‌ هم‌گهگاه‌ با گماردن‌ نیروهای‌ حراست‌ در مبادی‌ ورودی‌ سازمانها، در روابط عمومی‌ قابل‌ قبول‌ نیست‌بنابراین‌ یک‌ روابط عمومی‌ کارآمد بویژه‌ با استفاده‌ از رایانه‌ می‌تواند در مبادی‌ ورودی‌ سازمان‌ به‌ بسیاری‌از نیازهای‌ اطلاعاتی‌ ارباب‌ رجوع‌ پاسخ‌ داده‌ و به‌ شکل‌ صحیحی‌ آنان‌ را هدایت‌ کند. بی‌تردید، ایفای‌این‌ نقش‌ از روابط عمومی‌، آن‌ را در کمک‌ به‌ تأمین‌ رضایت‌ مردم‌ از نظام‌ اداری‌ کشور، ارائه‌ چهره‌ مثبت‌ ازسازمان‌ و جلوگیری‌ از اتلاف‌ وقت‌ ارباب‌ رجوع‌ یاری‌ می‌دهدنکته‌ دیگری‌ را که‌ باید در اینجا خاطر نشان‌ ساخت‌، مکان‌ یابی‌ منطقی‌ و اصولی‌ برای‌ روابط عمومی‌در سازمانهاست‌، به‌ نظر می‌رسد اهتمام‌ ویژه‌ای‌ لازم‌ است‌ تا روابط عمومی‌ در سازمانها از نظر مکانی‌ درطبقه‌ اول‌ و در نزدیکترین‌ مکان‌ ممکن‌ برای‌ دسترسی‌ مخاطبان‌ مستقر شود.

احساس‌ مسئولیت‌ اخلاقی‌حساسیت‌های‌ کار در روابط عمومی‌ به‌ خاطر اهمیت‌ کارکردها وپیامدهای‌ آن‌ در حوزه‌ زندگی‌ عمومی‌ و شخصی‌ انسانها، ایجاب‌ می‌کند کارشناسان‌ روابط عمومی‌ ازنظر اخلاق‌ سرآمد و عامل‌ به‌ اصول‌ اخلاقی‌ حرفه‌ روابط عمومی‌ باشند. از جمله‌ خصوصیات‌ اخلاقی‌لازم‌ می‌توان‌ به‌ موارد زیر اشاره‌ کردراستی‌ و درستی‌، امانت‌، شهامت‌ و شجاعت‌، صبر و شکیبایی‌ در شنیدن‌ و گوش‌ دادن‌،تحمل‌ در برابر شکست‌ها و ناکامیها، مردمداری‌، علاقمندی‌ بکار، تواضع‌ و فروتنی‌،خوش‌ برخوردی‌ و اجتماعی‌ بودن‌.

سازمان‌ آگاهیسازمان‌ آگاهی‌ و یا به‌ بیان‌ دیگر، داشتن‌ آشنایی‌ کامل‌ با سازمان‌ محل‌ اشتغال‌، یک‌ضرورت‌ گریزناپذیر برای‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ محسوب‌ می‌شود. آگاهی‌ نسبت‌ به‌ تاریخچه‌ تشکیل‌،اهداف‌ و وظایف‌، اقدامات‌، سیاستها، برنامه‌ها، مشکلات‌ و سایر اطلاعات‌ سازمان‌ محل‌ اشتغال‌ برای‌کارشناس‌ روابط عمومی‌ ضروری‌ است‌.

جامعه‌ آگاهی‌ : کارشناس‌ روابط عمومی‌ علاوه‌ بر سازمان‌ آگاهی‌، بایستی‌ با جریانها و تحولات‌ جامعه‌ درابعاد ملی‌ و بین‌المللی‌ آشنایی‌ کلی‌ داشته‌ باشد و بتواند نیازهای‌ جدید جامعه‌ را شناخته‌ و در فعالیتهای ‌خود به‌ آنها توجه‌ کند. مکمل‌ این‌ اطلاعات‌ داشتن‌آگاهی‌های‌ روز است‌.

نوآوری‌ و خلاقیت‌منظور از خلاقیت‌، خلق‌ ایده‌ نو است‌. هرگاه‌، فردی‌ بتواند ایده‌ را به‌ راهکار عملی‌تبدیل‌ کند، نوآوری‌ کرده‌ است‌. برای‌ خلاق‌ بودن‌ و ایده‌ آفرینی‌; جذب‌ اطلاعات‌، الهام‌، بینش‌،سختکوشی‌ و توجه‌ به‌ حل‌ مسائل‌ لازم‌ است‌کارشناس‌ روابط عمومی‌ یا بایستی‌ خلاق‌ باشد و یا نوآور و نیاز به‌ نوآوری‌ در روابط عمومی‌ بیش‌ ازسایر مشاغل‌ و حرفه‌ها وجود دارد. چراکه‌ مردم‌ پیامهای‌ جدید و قالبهای‌ جدید را بهتر از پیامها وقالبهای‌ کلیشه‌ای‌ جذب‌ می‌کنندبرای‌ این‌ منظور، داشتن‌ اطلاعات‌ لازم‌ درباره‌ جامعه‌، سازمان‌ وتکنیک‌های‌ روابط عمومی‌، ذهن‌ خلاق‌، داشتن‌ مطالعات‌ مستمر درباره‌ روابط عمومی‌، پشتکار شایان‌توجه‌ و آگاهی‌ از سازمان‌ و روابط عمومی‌ و سعی‌ در یافتن‌ راه‌ حل‌ برای‌ آنها، ضروری‌ است‌.

آشنایی‌ با علوم‌ اجتماعی‌ : آشنایی‌ با علوم‌ اجتماعی‌ نظیر مدیریت‌، روانشناسی‌، علوم‌ سیاسی‌، آمار و... کارشناس‌ روابط عمومی‌ را قادر می‌سازد در روابط خود با مردم‌ و یا مددرسانی‌ به‌ مدیریت‌ سازمان‌ ازقابلیت‌های‌ بیشتری‌ بهره‌مند شود.

آشنایی‌ با روزنامه‌ نگاری: آشنایی‌ با روزنامه‌ نگاری‌ برای‌ توفیق‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ از اهمیت‌ویژه‌ای‌ برخوردار است‌. این‌ ویژگی‌ او را در کار خبرسازی‌ و ایجاد ارتباط مطلوب‌ با رسانه‌ها که‌ از وظایف‌اساسی‌ روابط عمومی‌ است‌، توانمند می‌سازد.

قدرت‌ نویسندگی‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ برای‌ توفیق‌ بیشتر در امور، نیازمند توان‌ نویسندگی‌ شایان‌توجهی‌ است‌; چراکه‌ نوشتن‌، بخش‌ عمده‌ای‌ از وقت‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ را به‌ خود اختصاص‌می‌دهد. تهیه‌ و تنظیم‌ متون‌ مختلف‌ نظیر: متون‌ مصاحبه‌، سخنرانی‌، مقاله‌، گزارش‌، تصویر نامه‌، آگهی‌،اطلاعیه‌، خبر، شرح‌ عکس‌ و ... توسط کارشناس‌ روابط عمومی‌، اهمیت‌ این‌ ویژگی‌ را روشنتر می‌سازدکارشناس‌ روابط عمومی‌ را باید هنرمندی‌ دانست‌ که‌ از هنرهای‌ هفتگانه‌ شامل‌: شعر، موسیقی‌، تأتر،نقاشی‌، مجسمه‌سازی‌ و نویسندگی‌ نهایت‌ استفاده‌ را برای‌ اقناع‌ مخاطب‌ می‌کند و در این‌ بین‌ نویسندگی‌از برجستگی‌ بسیاری‌ برخوردار است‌. البته‌ توانایی‌ نویسندگی‌ صرفٹ داشتن‌ قلم‌ مناسب‌ نیست‌ بلکه‌آشنایی‌ با اصول‌ علمی‌ نگارش‌ و گزارش‌ می‌باشد.

گوش‌ دادن‌ مؤثر و همدلی‌ با ارباب رجوع : کارشناس‌ روابط عمومی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ تفاهم‌ با دیگران‌ بایستی‌ از دوتوانمندی‌ مهم‌ "گوش‌ دادن‌ مؤثر" و ایجاد "همدلی‌" بهره‌مند باشد تا از این‌ طریق‌، ضمن‌ فراهم‌ آوردن‌زمینه‌ آگاهی‌ از دیدگاههای‌ مخاطب‌ یا ارباب‌ رجوع‌، وارد دنیای‌ او شود و سازمان‌ را از نگاه‌ او بنگرداین‌باعث‌ یک‌ تعریف‌ جدید از روابط عمومی‌ می‌گردد. در این‌ تعریف‌، روابط عمومی‌ وسیله‌ تفسیر سازمان ‌از نگاه‌ مردم‌ است‌ و جریان‌ اطلاع‌رسانی‌ از درون‌ سازمان‌ به‌ بیرون‌، بطور عمده‌، جای‌ خود را به‌ جریان‌اطلاع‌رسانی‌ از بیرون‌ به‌ درون‌ سازمان‌ می‌دهدایمان‌ به‌ حقانیت‌ مخاطب‌ : این‌ ویژگی‌ بسیار حساس‌ و مهم‌، باعث‌ می‌شود که‌ احترام‌ به‌ مردم‌ و عقایدآنان‌، کارشناس‌ را وامدار مردم‌ سازد و او را از انحرافات‌ رفتاری‌ در حرفه‌ خود در خصوص‌ مخاطبان‌ دورسازد. همچنین‌ او را در موضع‌ پاسخگویی‌ قرار می‌دهد تا همواره‌ پاسخگوی‌ انتظارات‌ افکار عمومی‌باشد.

مشارکت‌ در غم‌ و شادی‌ کارکنان‌ : روابط عمومی‌ در داخل‌ سازمان‌ باید سعی‌ کند تا به‌ نحو ممکن‌ حضور خود را به‌ هر یک‌ از کارکنان‌ نشان‌دهد. افزون‌ بر موارد استثنایی‌ که‌ روابط عمومی‌ می‌تواند بر اساس‌ ماهیت‌ خاص‌ خود به‌ کارکنان‌ کمک‌کند، ارسال‌ پیامهای‌ تبریک‌ و تسلیت‌ در مواقع‌ مقتضی‌، می‌تواند نمونه‌ هایی‌ از مشارکت‌ روابط عمومی‌در غم‌ و شادی‌ کارکنان‌ باشد. که‌ این‌ کارها خود موجب‌ ایجاد و یا تقویت‌ حس‌ همکاری‌ کارکنان‌ با روابط عمومی‌ است‌.

برگزاری‌ مراسم‌ : برگزاری‌ مراسم‌ ویژه‌ در مناسبت‌ های‌ خاص‌، از وظایف‌ مهم‌ روابط عمومی‌ داخلی‌ است‌. این‌مناسبت‌ها می‌تواند در مورد مناسبت‌ ویژه‌ سازمانی‌ مثل‌ سالروز تشکیل‌ آن‌ و یا مناسبت‌ های‌ مهم‌مذهبی‌ و ملی‌ باشد. این‌ مراسم‌ علاوه‌ بر گرامیداشت‌ مناسبت‌ ها، آگاهی‌ های‌ کارکنان‌ را در این‌ مواردارتقاء داده‌ و به‌ نحو مختلف‌ می‌توان‌ از آنها برای‌ بهره‌وری‌ سازمان‌ استفاده‌ کرد.

اطلاع‌ رسانی‌ به‌ مسئولان‌ : وظیفه‌ اطلاع‌ رسانی‌ در روابط عمومی‌ تنها انعکاس‌ عملکرد و برنامه‌ های‌ سازمان‌ به‌ مردم‌ نیست‌. دربعداطلاع‌رسانی تهیه‌ اطلاعات‌ مورد نیاز مسئولان‌ نیز جایگاه‌ ویژه‌ای‌ دارد. از امور معمول‌ در روابط عمومی‌ در این‌ بعد تهیه‌ بریده‌ جراید و خبرنامه‌ ویدئویی‌ است‌دربریده‌ جراید اخبار و مطالب‌ مربوط به‌ سازمان‌، دستگاههای‌ رقیب‌ و مهمترین‌ اخبار روز کشور، ازنشریات‌ بریده‌ شده‌ و بعد از صفحه‌ بندی‌ و تنظیم‌ به‌ مسئولان‌ ارسال‌ می‌شود. درباره‌ اطلاعاتی‌ که‌ ازطریق‌ رادیو و تلویزیون‌ منعکس‌ می‌شوند، روابط عمومی‌ می‌تواند ضمن‌ ضبط ویدیوئی‌ برنامه‌های‌مربوط به‌ سازمان‌، آن‌ را به‌ صورت‌ کوتاه‌ تهیه‌ کرده‌ و به‌ صورت‌ >خبرنامه‌ ویدیوئی‌در اختیار مسئولان‌ وکارکنان‌ قرار دهد.

اطلاع‌ رسانی‌ به‌ کارکنان‌ : اطلاع‌ رسانی‌ به‌ کارکنان‌ نیز به‌ نوبه‌ خود کم‌ اهمیت‌تر از اطلاع‌رسانی‌ به‌ مسئولان‌ نیست‌. از شیوه‌های‌مهم‌ در اطلاع‌رسانی‌ به‌ کارکنان‌ می‌توان‌ راه‌ اندازی‌ قفسه‌های‌ اطلاعاتی‌، راه‌اندازی‌ ویترین‌ها، برنامه‌های‌بازدید کارکنان‌ از پروژه‌ها، شاخص‌ سازمان‌ و برنامه‌ بازدید تفریحی‌ را نام‌ برد.

سنجش‌ افکار عمومی‌ : سنجش‌ افکار عمومی‌ از مهمترین‌ وظایف‌ روابط عمومی‌ داخلی‌ است‌ به‌ گونه‌ای‌ که‌ امروزه‌ اساس‌تصمیم‌گیری‌های‌ درون‌ سازمانی‌ بر نتایج‌ افکار عمومی‌ استوار است‌موضوعاتی‌ از قبیل‌ میزان‌ رضایت‌ یا عدم‌ رضایت‌ کارکنان‌ از خدمات‌ رفاهی‌ مؤسسه‌ ، نحوه‌ نگرش‌کارکنان‌ نسبت‌ به‌ مسئولان‌، سنجش‌ میزان‌ همبستگی‌ اهداف‌ کارکنان‌ با اهداف‌ سازمان‌ و مانند آن‌ اگربخوبی‌ روشن‌ شوند می‌توانند اطلاعات‌ مفیدی‌ را برای‌ حرکت‌ روان‌ چرخ‌ سازمان‌ در درون‌، در اختیارمدیریت‌ قرار دهند.

 نصب‌ تابلو اعلانات‌ : با نصب‌ اطلاعیه‌ها، بیانات‌ و تصویر اخبار مهم‌ سازمان‌ یا عکس‌های‌ طرح‌ ها در تابلواعلانات‌ ، می‌ توان‌کارکنان‌ را در جریان‌ امور سازمان‌ قرار داد. رعایت‌ اصل‌ اختصار در مطالب‌ و تعویض‌ به‌ موقع‌ محتویات‌تابلو، ضروری‌ است‌. بایستی‌ دقت‌ شود که‌ تابلو اعلانات‌ در محلهای‌ پر عبور و مرور سازمان‌ نصب‌ شود.

ترتیب‌ دادن‌ جلسات‌ عمومی‌ از راههای‌ نزدیکی‌ کارکنان‌ مدیریت‌ و ایجاد همدلی‌ بین‌ این‌ دو ، ترتیب‌ دادن‌ جلسات‌ ملاقات‌ عمومی‌کارکنان‌ با مسئولان‌ مؤسسه‌ است‌. در این‌ جلسات‌ مسئولان‌ ، وظایف‌ مربوط به‌ خود را توضیح‌ می‌دهندو در پایان‌ به‌ پرسشهای‌ کاکنان‌، پاسخ‌ داده‌ می‌ شود. هدف‌ عمده‌ از این‌ اقدام‌ ، تنویر افکار عمومی‌درون‌ سازمانی‌ ، آشنایی‌ بیشتر کارکنان‌ با امور جاری‌ سازمان‌ و تقویت‌ وحدت‌ اعضای‌سازمان‌است‌ارزیابی‌ تاثیرات‌ این‌ گونه‌ جلسات‌ در افکار عمومی‌ کارکنان‌، نشانگر اثر بخشی‌ بسیار زیاد آن‌ در جلب‌رضایت‌ کارکنان‌ و ارتقای‌ میزان‌ رضایت‌ شغلی‌ آنان‌ است‌.

 راه‌ اندازی‌ روزنامه‌ دیواری‌ کارکنان‌ : یکی‌ از راه‌های‌ واداشتن‌ کارکنان‌ به‌ نوشتن‌ و مشارکت‌ در تولید اطلاعات‌ هنری‌ راه‌اندازی‌ روزنامه‌دیواری است‌. برای‌ این‌ منظور باید تابلوی‌ مناسبی‌ در نظر گرفت‌ و آن‌ را به‌ قسمتهای‌ مختلف‌ تقسیم‌کردسپس‌ مسئول‌ روزنامه‌ دیواری‌ ، اول‌ وقت‌ هر روز ، پس‌ از دریافت‌ مطالب‌ مختلف‌ از کاکنان‌، آنها راگزینش‌ و پردازش‌ کرده‌ و به‌ نام‌ ارائه‌ دهنده‌ در روزنامه‌ دیواری‌ نصب‌ می‌کند. برای‌ مثال‌ ، عناوینی‌ مانند>پیشنهاد برای‌ بهبود امور جاری‌ سازمان‌ و یا اظهار نظر در مورد مهمترین‌ وظیفه‌ جامعه می‌توانند دررشد فکری‌ کارکنان‌ مؤثر واقع‌ شوندتوصیه‌ می‌ شود، در پایان‌ هر ماه‌ ضمن‌ تقدیر کتبی‌ از کلیه‌ افرادی‌ که‌ به‌ روزنامه‌ دیواری‌ ، مطلب‌ داده‌ اند،نویسندگان‌ مطالب‌ برتر را در روزنامه‌ دیواری‌ معرفی‌ کرده‌ و جوایزی‌ به‌ آنان‌ اعطا شود.

تهیه‌متون‌سخنرانی : تهیه‌ متن‌ سخنرانی‌ مسئولان‌ برای‌ ایراد در مجامع‌ عمومی‌ بایستی‌ با مدیرت‌ روابط عمومی‌ صورت‌گیرد. از دلایل‌ عمده‌ این‌ اقدام‌، آشنایی‌ روابط عمومی‌ با موضوعات‌ و مسائل‌ مورد توجه‌ افکار عمومی‌ و توانمندی‌ در تهیه‌ متنی‌ است‌ که‌ بیشترین‌ آثار ارتباطی‌ را در پی‌ داشته‌ باشد.

تقویت‌ فرهنگ‌ مذهبی‌ و ملی‌ کارکنان دریک سازمان : روابط عمومی‌، بعنوان‌ نخستین‌ و مهمترین‌ دستگاهی‌ که‌ با کارکنان‌ سروکار دارد، باید برای‌ ارتقای ‌فرهنگی‌ آنان‌ وظایف‌ خاصی‌ را انجام‌ دهد. هرچند این‌ وظایف‌ در قالب‌ سایر وظایف‌ از جمله‌ نشریه‌داخلی‌ و روزنامه‌ دیواری‌ نیز تحقق‌ می‌یابد، ولی‌ باید فردی‌ مشخص‌ در روابط عمومی‌، این‌ وظایف‌ را طبق‌ برنامه‌ و با اهداف‌ مشخص‌ دنبال‌ کند. برای‌ مثال‌، داشتن‌ برنامه‌ های‌ خاص‌ در مناسبتهای‌ مهم‌مذهبی‌ و ملی‌ و انتشار ویژه‌نامه‌ درباره‌ هر یک‌ از آنها توصیه‌ می‌شود. باید در پس‌ این‌ فعالیتها، اهدافی‌همچون‌ تقویت‌ فرهنگ‌ کار، رشد وجدان‌ کاری‌، انضباط اجتماعی‌ و مالی‌، اعتلای‌ شخصیت‌ انسانی‌ و ...با شیوه‌ های‌ علمی‌ خاص‌ پیگیری‌ شود.

مشاوره‌ مدیریت‌ : ارائه‌ مشاوره‌ به‌ مدیریت‌، از وظایف‌ مهم‌ روابط عمومی‌ نوین‌ محسوب‌ می‌ شود. در این‌ نقش‌ روابط عمومی‌ حلقه‌ واسط ارتباطی‌ بین‌ مدیریت‌ و مخاطبان‌ سازمان‌ است‌ و این‌ کار خلاء فقدان‌ شریان‌ارتباطی‌ بین‌ مدیریت‌ و مخاطبان‌ سازمان ‌را رفع ‌می‌کنددر این‌ خصوص‌ روابط عمومی‌ ، اطلاعات‌ به‌ دست‌ آمده‌ از اشخاص‌ و گروههای‌ مهم‌ را به‌ مدیریت‌ منتقل‌ می‌ کند تا مدیریت‌ به‌ هنگام‌ تعیین‌ خط مشی‌ از آنها به‌ عنوان‌ منبع‌ و مدخل‌ بهره‌برداری‌ کند، به‌ این‌ترتیب‌ روابط عمومی‌، به‌ عنوان‌ بازوی‌ مدیریت‌ برای‌ اخذ تصمیمات‌ و فعالیتهای‌ آتی‌ سازمان‌ نقش ایفاء ‌می‌ کندپیگیری‌ ویژه‌ برای‌ رفع‌ مشکلات‌ کارکنان‌ یکی‌ از اقداماتی‌ که‌ روابط عمومی‌ می‌تواند برای‌ کمک‌ به‌ کارکنان‌ انجام‌ دهد، انجام‌ پی‌گیری‌ ویژه ‌برای‌ رفع‌ بعضی‌ از مشکلات‌ ویژه‌ و اضطراری‌ کارکنان‌ است‌. این‌ اقدام‌ برای‌ جلب‌ رضایت‌ عمومی‌کارکنان‌ و ایجاد حسن‌ ارتباط درون‌ سازمانی‌، بسیار مؤثر است.